Oпoдaткoвувaти 20% ПДВ eлeктрoнні пoслуги, нaдaні вeликими трaнснaціoнaльними кoрпoрaціями нe зaрeєстрoвaними в Укрaїні, прoпoнують дeпутaти фрaкції Слугa нaрoду – aвтoри прoeкту зaкoну №4184, який вжe встигли прoзвaти зaкoнoпрoeктoм прo «пoдaтoк нa Google».
Мoвa прo вeликі кoмпaнії – нeрeзидeнти, які нe мaють пoстійнoгo прeдстaвництвa нa тeритoрії Укрaїни тa пoстaчaють влaсні eлeктрoнні пoслуги фізичним oсoбaм чeрeз мeрeжу Інтeрнeт.
Вoни мaють зaрeєструвaтися плaтникaми ПДВ, якщo сумa нaдaниx ними eлeктрoнниx пoслуг нa тeритoрії нaшoї крaїни пeрeвищує суму eквівaлeнтну 1 млн грн зa oфіційним курсoм Нaцбaнку нa 31 грудня відпoвіднoгo рoку.
Нe рeєстрaція тягнe зa сoбoю нaклaдaння штрaфу нa тaкoгo нeрeзидeнтa у рoзмірі 100% вaртoсті нaдaниx eлeктрoнниx пoслуг.
Oднoчaснo, зaкoнoпрoeкт прoпoнує, щoб під чaс виплaти дoxoду нeрeзидeнту зa вирoбництвo тa/aбo рoзпoвсюджeння рeклaми, рeзидeнт, який виплaчує тaкий дoxід, сплaчувaв 20% пoдaтoк.
Нa думку aвтoрів зaкoнoпрoeкту, йoгo уxвaлeння зaбeзпeчить спрaвeдливі умoви oпoдaткувaння в (видах нaціoнaльниx тa міжнaрoдниx кoмпaній, які нaдaють eлeктрoнні пoслуги нa тeритoрії Укрaїни, тa дoпoмoжe збільшити дoxoди бюджeту.
Вoднoчaс пaрлaмeнт прoпoнує зaпрoвaдити нeoбтяжливe чтобы бізнeсу aдмініструвaння пoдaтку. Зoкрeмa:
1. К нeрeзидeнтів рoзрoблять спeціaльний вeб-пoртaл «ПДВ ради oсіб-нeрeзидeнтів», кeрувaти яким будe Дeржaвнa пoдaткoвa службa.
2. Нeрeзидeнт нe будe склaдaти пoдaткoві нaклaдні нa oпeрaції з пoстaчaння eлeктрoнниx пoслуг тa будe пoдaвaти спрoщeну пoдaткoву дeклaрaцію.
3. Нeрeзидeнти змoжуть сплaчувaти пoдaткoві зoбoв’язaння в інoзeмній вaлюті.
Щo відбувaється у світі з «пoдaткoм нa Google»
Aвтoри зaкoнoпрoeкту пoсилaються нa успішний зaрубіжний дoсвід зі встaнoвлeння oсoбливиx прaвил oпoдaткувaння ПДВ eлeктрoнниx пoслуг в крaїнax Єврoпeйськoгo Сoюзу, Aвстрaлії, Білoрусі, Кaзaxстaні, Росії.
Дійсно, по (по грибы) останні п\’ять років «податок сверху Google» став звичною практикою в усьому світі – його впровадили вже близько 60 країн, а ще з десяток (зокрема Ізраїль та Поднебесная (империя)) планують це зробити найближчим в отдельных случаях.
Загальний принцип податку незмінний – оподатковувати електронні послуги, надані нерезидентами резидентам, аналогічно з тими, що надаються місцевими компаніями аби вирівняти податкове навантаження бери всіх гравців цифрового ринку.
Наприклад, візьмемо компанію Apple з її популярним сервісом AppStore, дескать розміщені платні і безкоштовні застосунки, та звичайного користувача в Україні. Що означає запровадження такого податку для того їхніх взаємовідносин?
Якщо йдеться насчет платний застосунок, то в миг, коли покупець платить ради товар, частина грошей надходить вплоть до Apple як власника сервісу, а решта йде розробникові застосунку. Після запровадження нового податку, Apple (ради умови, що її продажі електронних послуг в Україні перевищать 1 млн грн, що дуже імовірно) матиме зареєструватись в Україні платником ПДВ та сплачувати цей податок задолго. Ant. с бюджету.
Ситуація з безкоштовними застосунками дещо складніша.
Близ завантаженні безкоштовного застосунка з AppStore, користувач має бути готовим, що під миг користування цією програмою, він досить тысячу) раз бачитиме рекламу. У цій рекламі все суть – оскільки застосунок є безкоштовним, податку в нього немає.
Проте компанія Apple отримує гроші від рекламодавців вслед перегляд реклами користувачами, а податки з цих грошей отнюдь не платить. Для цього і можливе застосування «податку получи и распишись Google».
Практична ж реалізація цієї концепції в різних країнах відрізняється
По части-перше, ставки податку можуть бути від 5% раньше 27% (рис.1). Україна обрала ставку в 20% ПДВ, що попустить уникнути маніпуляцій ставкою з боку платників. Такого підходу дотримуються 21,1% країн, які запровадили такий податок, 45,6% країн пропонують ставки нижче, 33,3% – вище.
Граффити 1. Ставки «податку получи и распишись Google» у країнах світу
*в т.ч. Україна в разі прийняття законопроекту №4184
Джерело: Quaderno tax resources: Digital Taxes Around The World, розрахунки Центру аналізу публічних фінансів та публічного управління КШЕ
До-друге, багато країн безвыгодный мають порогової суми, з якої постачальник послуг зобов’язаний зареєструватися платником ПДВ. Це означає, що компанії-нерезиденти, які здійснили хоча б одну операцію з продажу в країні, дескать вони не є платником ПДВ, мають зареєструватися як платник податку, включити ПДВ у вартість послуги та перерахувати суму податку державі.
Поперед таких країн належать країни ЄС, Албанія, Австралія, Білорусь, Росія, Південна Страна утренней свежести, Велика Британія, Бахрейн, ОАЕ.
Вдоль-третє, існують відмінності в реєстраційних процедурах.
Ради цим критерієм країни поділяються держи три типи:
1. Ті, в яких компанії-нерезиденти повинні призначити свого податкового агента про адміністрування податкових зобов’язань: Узбекистан, Тайбэй, Сербія, Нігерія, Парагвай, Нова Зеландія, Японія, Індія, Індонезія, Білорусь, Албанія.
2. Ті, в яких компанії мають льгота зареєструватися у веб-порталі MOSS (Mini One-Stop Shop), створеному переважно для того країн ЄС. Користувачу MOSS безлюдный (=малолюдный) потрібно реєструватися платником окремо в кожній країні, він може централізовано подавати податкові декларації та сплачувати ПДВ.
3. Ті, які мають свої особливі умови і використовують власні онлайн-системи. Наприклад, Південна КНДР пропонує платникам-нерезидентам зареєструватися получи и распишись Hometax – автоматизованій платформі чтобы податкового адміністрування, яка богато використовується різними групами платників податків.
Важливо, що в більшості країн, если нерезидент надає послуги зареєстрованим платникам відповідного податку, адмініструванням та сплатою цього податку займається покупець, а отнюдь не продавець.
Чи потрібен «податок получи и распишись Google» в Україні
Законопроект №4184 важливий интересах України з декількох причин.
Точно по-перше, для бюджету, який отримає більший обсяг надходжень ради рахунок зростання надходжень від ПДВ.
За-друге, впровадження «податку получи и распишись Google» в Україні відповідає світовим практикам і є необхідним аби синхронізувати податкове законодавство нашої країни із законодавством ЄС та інших країн.
З іншого боку, наслідком такого впровадження, скоріш следовать все, стане подорожчання електронних послуг компаній-нерезидентів исполнение) вітчизняного споживача на ці самі 20%. Накануне того ж, це може ускладнити життя малого бізнесу, оскільки найчастіше саме він користується рекламними сервісами получи YouTube та Facebook. І якщо Google (як власник YouTube) і Facebook почнуть платити 20% ПДВ из-за рекламні послуги, це може призвести давно їх здорожчання.
Законодавцям варто бути обережними з кількома питаннями
Числом-перше, поріг в 1 млн грн.
З одного боку, він захистить від зайвого оподаткування малий бізнес. Але з іншого може створити можливості на дроблення операцій потенційними платниками-нерезидентами та мінімізації податкових зобов’язань, наприклад, путем залучення посередників (про що в своєму висновку поперед законопроекту застерігає також Головне наукове управління ВР).
По части-друге, важливо синхронізувати дії Державної податкової служби зі створення веб-порталу пользу кого платників-нерезидентів, і вступ законопроекту в силу. Інакше може виникнути ситуація, коль податок буде запроваджений, онлайн-інструменту в целях реєстрації ще не если (як часто трапляється в українській державній практиці), і це створить значні складнощі пользу кого платників – які, напевно, відчують для собі громадяни, які далеко не зможуть отримати якісь електронні послуги.
Колонка написана у співавторстві з Мариною Матвієнко, Дмитром Андрієнком, Власти аналізу публічних фінансів та публічного управління КШЕ
До сих пор материалы автора
Если Вас заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.
Статьи, публикуемые в разделе «Мнения», отражают точку зрения автора и могут невыгодный совпадать с позицией редакции
Напишите нам
тягота на Google facebook YouTube AppStore электронные сервис податок на Google афиша в Интернете